OF "Ouragan": Różnice pomiędzy wersjami

Z Modelarz Polski
Skocz do: nawigacja, szukaj
Linia 13: Linia 13:
  
 
'''Niestety, do tej pory nie został wydany żaden model kartonowy tego niszczyciela.'''
 
'''Niestety, do tej pory nie został wydany żaden model kartonowy tego niszczyciela.'''
 
 
{{Navbox
 
| nazwa = Polskie niszczyciele
 
| tytuł = Niszczyciele Marynarki Wojennej
 
| zwijanie = zwinięte
 
 
| spis1 = [[ORP Wicher (1928)|„Wicher”]]  •   [[ORP Burza|„Burza”]]  •   [[ORP Grom (1936)|„Grom”]]  •   [[ORP Błyskawica|„Błyskawica”]]  •   [[ORP Orkan i ORP Huragan (1939)|„Orkan” i „Huragan”]]  •   [[ORP Garland|„Garland”]]  •   [[Ouragan (1924)|„Ouragan”]]  •   [[ORP Piorun (1940)|„Piorun”]]  •   [[ORP Krakowiak (1940)|„Krakowiak”]] • [[ORP Kujawiak (1940)|„Kujawiak”]]  •   [[ORP Ślązak (1941)|„Ślązak”]]  •   [[ORP Orkan (1942)|„Orkan”]]  •   [[ORP Grom (1950)|„Grom” (1957)]]  •   [[ORP Wicher (1949)|„Wicher” (1958)]]  •   [[ORP Warszawa (1957)|„Warszawa” (1970)]]  •   [[ORP Warszawa (1968)|„Warszawa” (1988)]]
 
 
| kategoria = okręty polskie
 
}}
 

Wersja z 10:16, 2 sie 2017

"Ouragan" – francuski niszczyciel typu Bourrasque, służący w latach 1940-1941 pod polską banderą jako OF "Ouragan".

Francuzi wybudowali w latach 1923-1928 łącznie 12 okrętów tego typu. Stępkę tego okrętu położono 7 września 1923, wodowanie odbyło się 6 grudnia 1924, zaś 15 września 1927 oddano go do służby.

Początkowo "Ouragan" wchodził w skład 1. eskadry 1. flotylli niszczycieli w Tulonie. Od 1931 wchodził w skład 6. dywizjonu niszczycieli w Breście. Kariera okrętu obfitowała w wypadki: w 1932 r. uderzył dziobem w nabrzeże portu w Tulonie, w 1933 roku zderzył się z niszczycielem "Orage", ponownie uszkadzając dziób, a w 1935 został uderzony własną nieuzbrojoną torpedą ćwiczebną. W 1936 "Ouragan" wszedł w skład 4. dywizjonu niszczycieli w Breście, gdzie zastał go wybuch II wojny światowej. Po jej wybuchu pełnił służbę w osłonie konwojów. 5 grudnia 1939 r. zderzył się ze statkiem "Marrakech", a niedługo po naprawie, 1 lutego 1940 r. zderzyła się z nim pogłębiarka i okręt musiał być remontowany w Breście, skąd w obliczu postępów armii niemieckiej, 20 czerwca 1940 r. został przeholowany do Wielkiej Brytanii.

Po kapitulacji Francji "Ouragan" został 3 lipca 1940 r. przejęty w Portsmouth przez Brytyjczyków, a następnie wypożyczony Polskiej Marynarce Wojennej, gdzie służył przez krótki okres, od 18 lipca 1940 do 30 kwietnia 1941, jako: OF (Okręt Francuski) "Ouragan". Większość załogi stanowili marynarze z zatopionego pod Narwikiem "Groma", pierwszym polskim dowódcą był komandor Eugeniusz Pławski, następnie kpt. mar. Tadeusz Gorazdowski. Do 23 października 1940 r. okręt był remontowany i przezbrajany w Devonport, lecz na skutek późniejszych awarii mechanizmów napędowych do służby bojowej wszedł dopiero w styczniu 1941 r. W polskiej służbie był używany do eskorty konwojów, w składzie 3. Grupy Eskortowej w Greenock. Już pod koniec kwietnia 1941 r. został z uwagi na kiepski stan mechanizmów i małą przydatność zwrócony Brytyjczykom, którzy z kolei przekazali go siłom morskim Wolnych Francuzów. Mimo tego nie służył bojowo, pozostając jako okręt-baza w Portsmouth, a w grudniu 1942 został wycofany do rezerwy. Po wojnie powrócił w 1945 do Francji. 7 kwietnia 1949 został skreślony z listy floty i zezłomowany.

Warto zaznaczyć, że w polskich dokumentach OF "Ouragan" występował także jako ORP "Huragan".

Na typie Bourrasque wzorowane były polskie niszczyciele typu WicherORP "Wicher" i ORP "Burza".


Niestety, do tej pory nie został wydany żaden model kartonowy tego niszczyciela.