ORP "Grom": Różnice pomiędzy wersjami
(Nie pokazano 1 pośredniej wersji utworzonej przez tego samego użytkownika) | |||
Linia 18: | Linia 18: | ||
|[[MOS]]||01 (2006-1)||1:300||[[Plik:mos_2006_1.jpg|center|100px|alt=ORP Grom]] | |[[MOS]]||01 (2006-1)||1:300||[[Plik:mos_2006_1.jpg|center|100px|alt=ORP Grom]] | ||
|- | |- | ||
− | |[[ | + | |[[Jerni]]||1||1:400 |
+ | |- | ||
+ | |[[Jerni]]||5||1:400 | ||
|} | |} | ||
{{SORTUJ:Grom}} | {{SORTUJ:Grom}} | ||
[[Kategoria:Polskie niszczyciele z okresu II wojny światowej]] | [[Kategoria:Polskie niszczyciele z okresu II wojny światowej]] | ||
− | [[Kategoria:Okręty | + | [[Kategoria:Okręty Polskiej Marynarki Wojennej II wojny światowej]] |
Aktualna wersja na dzień 11:17, 1 sie 2017
ORP Grom – niszczyciel (według nazewnictwa okresu dwudziestolecia międzywojennego kontrtorpedowiec, z franc. contre-torpilleur) typu Grom, wybudowany na zamówienie Marynarki Wojennej RP przez stocznię John Samuel White & Co. Ltd z Cowes w latach 1935–1937. Polską banderę podniesiono na nim 11 maja 1937 roku.
W okresie przedwojennym uczestniczył w trzech kurtuazyjnych wizytach w portach zagranicznych, reprezentując Marynarkę Wojenną RP. Realizując plan „Peking” przedostał się we wrześniu 1939 roku wraz z dwoma innymi polskimi niszczycielami do Wielkiej Brytanii. Podczas II wojny światowej pełnił służbę patrolową i ochraniał konwoje na wodach wokół Wysp Brytyjskich oraz na Morzu Północnym. W trakcie służby wojennej okręt przebył 15 000 Mm. Uczestniczył w 20 patrolach operacyjnych, eskortował pięć konwojów przybrzeżnych i sześć pełnomorskich. Siedmiokrotnie atakował nieprzyjacielskie okręty, dwukrotnie odpierał ataki lotnicze.
Wspierał działania wojsk lądowych w trakcie kampanii norweskiej. Zatopiony 4 maja 1940 roku przez samolot niemiecki w Rombakkenfjordzie pod Narwikiem.
Wydawnictwo | Nr | Skala | Wygląd |
---|---|---|---|
MKF | 2002/2-3 | 1:200 | |
JSC | 19 | 1:400 | |
MOS | 01 (2006-1) | 1:300 | |
Jerni | 1 | 1:400 | |
Jerni | 5 | 1:400 |