ORP "Orzeł": Różnice pomiędzy wersjami
(Nie pokazano 2 pośrednich wersji utworzonych przez tego samego użytkownika) | |||
Linia 17: | Linia 17: | ||
! Skala | ! Skala | ||
! Wygląd | ! Wygląd | ||
+ | |- | ||
+ | |[[Mały Modelarz]]||1997/2-3||1:100||[[Plik:orzel_mm_1997.jpg|center|100px|alt=ORP Orzeł]] | ||
|- | |- | ||
|[[Mały Modelarz]]||2008/7-8-9||1:100||[[Plik:orzel_mm_2008.jpg|center|100px|alt=ORP Orzeł]] | |[[Mały Modelarz]]||2008/7-8-9||1:100||[[Plik:orzel_mm_2008.jpg|center|100px|alt=ORP Orzeł]] | ||
|- | |- | ||
− | |[[ | + | |[[Haliński]]<br/>[[Kartonowy Arsenał]]||1997/6||1:100||[[Plik:orzel_sep_halka_1997.jpg|center|100px|alt=ORP Orzeł]] |
|- | |- | ||
− | |[[ | + | |[[Mały Modelarz]]||1958/4||1:200||[[Plik:orzel_mm_1958.jpg|center|100px|alt=ORP Orzeł]] |
|- | |- | ||
|[[Haliński]]<br/>[[Military Model]]||1996/4||1:200||[[Plik:wicher_orzel_halmm_1996.jpg|center|100px|alt=ORP Orzeł]] | |[[Haliński]]<br/>[[Military Model]]||1996/4||1:200||[[Plik:wicher_orzel_halmm_1996.jpg|center|100px|alt=ORP Orzeł]] | ||
|- | |- | ||
− | |[[MOS]]||08 (2009/2)||1:200|| | + | |[[MOS]]||08 (2009/2)||1:200||[[Plik:orzel_sep_mos_2009.jpg|center|100px|alt=ORP Orzeł]] |
|- | |- | ||
|[[JSC]]||18||1:400||[[Plik:blyskawica_inne_jsc_18.jpg|center|100px|alt=ORP Orzeł]] | |[[JSC]]||18||1:400||[[Plik:blyskawica_inne_jsc_18.jpg|center|100px|alt=ORP Orzeł]] |
Aktualna wersja na dzień 10:06, 5 wrz 2017
ORP Orzeł – polski torpedowy okręt podwodny, jednostka wiodąca typu Orzeł, zwodowany 15 stycznia 1938 roku w holenderskiej stoczni De Schelde we Vlissingen.
Projekt okrętu został opracowany przy współudziale specjalistów polskiej Marynarki Wojennej, z wykorzystaniem niektórych rozwiązań konstrukcyjnych holenderskiej jednostki Hr. Ms. O.16. Okręt o długości całkowitej 84 metry i wyporności w zanurzeniu 1473 ton. Zanurzenie konstrukcyjne jednostki wynosiło 80 metrów, w praktyce jednak „Orzeł" zdolny był do bezpiecznego zanurzania na głębokość co najmniej 100 metrów. Konstrukcja oraz konwencjonalny układ napędowy (diesel-elektryczny) pozwalały jednostce na rozwijanie prędkości 19,44 węzła na powierzchni oraz 8,9 węzła w zanurzeniu. Podstawowe uzbrojenie okrętu stanowiło 20 torped wystrzeliwanych z 12 wyrzutni. Kadłub „Orła” był w całości spawany, zaś – jako novum – wszystkie płaszczyzny kontrolne jednostki sterowane były hydraulicznie. Budowę okrętu sfinansowano częściowo ze środków zgromadzonych w ramach społecznej zbiórki pieniędzy zorganizowanej m.in. przez Ligę Morską i Kolonialną oraz Fundację Łodzi Podwodnej.
2 lutego 1939 roku okręt został oficjalnie włączony do Marynarki Wojennej. W składzie Dywizjonu Okrętów Podwodnych, „Orzeł” wziął udział w początkowym okresie obrony Wybrzeża. Internowany w stolicy Estonii, zdołał zbiec. Pozbawiony map, do 7 października kontynuował patrol na Bałtyku, po czym przez cieśninę Sund przepłynął do Wielkiej Brytanii.
Operując z Wysp Brytyjskich, 8 kwietnia 1940 roku podczas patrolu na Morzu Północnym, zatopił transportowiec „Rio de Janeiro”, przewożący wojska niemieckie w ramach operacji Weserübung – informacja przekazana przez „Orła” była jednym z pierwszych sygnałów świadczących o niemieckiej inwazji na Norwegię.
Z niewyjaśnionych do dziś przyczyn, ORP „Orzeł” zaginął wraz z całą załogą podczas patrolu na Morzu Północnym na przełomie maja i czerwca 1940 roku.
Drugim okrętem typu Orzeł był wodowany w 1938 roku ORP "Sęp".
Wydawnictwo | Nr | Skala | Wygląd |
---|---|---|---|
Mały Modelarz | 1997/2-3 | 1:100 | |
Mały Modelarz | 2008/7-8-9 | 1:100 | |
Haliński Kartonowy Arsenał |
1997/6 | 1:100 | |
Mały Modelarz | 1958/4 | 1:200 | |
Haliński Military Model |
1996/4 | 1:200 | |
MOS | 08 (2009/2) | 1:200 | |
JSC | 18 | 1:400 |