ORP S-2 "Wilczur": Różnice pomiędzy wersjami
(Nie pokazano 2 pośrednich wersji utworzonych przez tego samego użytkownika) | |||
Linia 11: | Linia 11: | ||
|- | |- | ||
|[[Haliński]]<br>[[Kartonowy Arsenał]]||1/1997||1:50||[[Plik:wilczur_ka_1997.jpg|center|100px|alt=ORP S-2]] | |[[Haliński]]<br>[[Kartonowy Arsenał]]||1/1997||1:50||[[Plik:wilczur_ka_1997.jpg|center|100px|alt=ORP S-2]] | ||
+ | |- | ||
+ | |[[WAK]]||12/2019||1:100||[[Plik:S2s3s4_wak_2019.jpg|center|100px|alt=ORP S-2 "Wilczur"]] | ||
|- | |- | ||
|[[JSC]]||23||1:400||[[Plik:Conrad_JSC_023.jpg|center|100px|alt=ORP S-2]] | |[[JSC]]||23||1:400||[[Plik:Conrad_JSC_023.jpg|center|100px|alt=ORP S-2]] |
Aktualna wersja na dzień 13:56, 17 sty 2020
ORP S-2 (oznaczenia brytyjskie MA/SB 44, MGB 44) − polski ścigacz artyleryjski z okresu II wojny światowej, jeden z dwu okrętów typu British Power Boat 63' przejętych przez Marynarkę Wojenną w 1940 roku. Polską banderę podniesiono na nim 19 lipca 1940 roku, jego pierwszym dowódcą był podporucznik Eugeniusz Wciślicki. Uczestniczył w licznych potyczkach z niemieckimi lekkimi siłami morskimi w rejonie kanału La Manche. Wycofany z linii 5 lipca 1944 roku z powodu zużycia, został najprawdopodobniej rozebrany po marcu 1947 roku.
S-2 przeszedł na własność Rzeczypospolitej Polskiej 28 czerwca 1940 roku. Wcielono go do służby 19 lipca tegoż roku, jego pierwszym dowódcą został podporucznik marynarki Eugeniusz Wciślicki. Od stycznia 1941 roku, po zmianie oznaczeń brytyjskich, nosił równoległe oznaczenie MGB 44 (od Motor Gun Boat). Według niektórych źródeł, ścigacz otrzymał także polską nazwę „Wilczur”, ale nie znajduje to potwierdzenia w oficjalnych dokumentach.
Wydawnictwo | Nr | Skala | Wygląd |
---|---|---|---|
Haliński Kartonowy Arsenał |
1/1997 | 1:50 | |
WAK | 12/2019 | 1:100 | |
JSC | 23 | 1:400 |