ORP "Orzeł": Różnice pomiędzy wersjami

Z Modelarz Polski
Skocz do: nawigacja, szukaj
Linia 17: Linia 17:
 
! Skala
 
! Skala
 
! Wygląd
 
! Wygląd
|-
 
|[[Mały Modelarz]]||1958/4||1:200||[[Plik:orzel_mm_1958.jpg|center|100px|alt=ORP Orzeł]]
 
 
|-
 
|-
 
|[[Mały Modelarz]]||1997/2-3||1:100||[[Plik:orzel_mm_1997.jpg|center|100px|alt=ORP Orzeł]]
 
|[[Mały Modelarz]]||1997/2-3||1:100||[[Plik:orzel_mm_1997.jpg|center|100px|alt=ORP Orzeł]]
Linia 25: Linia 23:
 
|-
 
|-
 
|[[Haliński]]<br/>[[Kartonowy Arsenał]]||1997/6||1:100||[[Plik:orzel_sep_halka_1997.jpg|center|100px|alt=ORP Orzeł]]
 
|[[Haliński]]<br/>[[Kartonowy Arsenał]]||1997/6||1:100||[[Plik:orzel_sep_halka_1997.jpg|center|100px|alt=ORP Orzeł]]
 +
|-
 +
|[[Mały Modelarz]]||1958/4||1:200||[[Plik:orzel_mm_1958.jpg|center|100px|alt=ORP Orzeł]]
 
|-
 
|-
 
|[[Haliński]]<br/>[[Military Model]]||1996/4||1:200||[[Plik:wicher_orzel_halmm_1996.jpg|center|100px|alt=ORP Orzeł]]
 
|[[Haliński]]<br/>[[Military Model]]||1996/4||1:200||[[Plik:wicher_orzel_halmm_1996.jpg|center|100px|alt=ORP Orzeł]]

Wersja z 06:05, 3 sie 2017

ORP Orzeł – polski torpedowy okręt podwodny, jednostka wiodąca typu Orzeł, zwodowany 15 stycznia 1938 roku w holenderskiej stoczni De Schelde we Vlissingen.

Projekt okrętu został opracowany przy współudziale specjalistów polskiej Marynarki Wojennej, z wykorzystaniem niektórych rozwiązań konstrukcyjnych holenderskiej jednostki Hr. Ms. O.16. Okręt o długości całkowitej 84 metry i wyporności w zanurzeniu 1473 ton. Zanurzenie konstrukcyjne jednostki wynosiło 80 metrów, w praktyce jednak „Orzeł" zdolny był do bezpiecznego zanurzania na głębokość co najmniej 100 metrów. Konstrukcja oraz konwencjonalny układ napędowy (diesel-elektryczny) pozwalały jednostce na rozwijanie prędkości 19,44 węzła na powierzchni oraz 8,9 węzła w zanurzeniu. Podstawowe uzbrojenie okrętu stanowiło 20 torped wystrzeliwanych z 12 wyrzutni. Kadłub „Orła” był w całości spawany, zaś – jako novum – wszystkie płaszczyzny kontrolne jednostki sterowane były hydraulicznie. Budowę okrętu sfinansowano częściowo ze środków zgromadzonych w ramach społecznej zbiórki pieniędzy zorganizowanej m.in. przez Ligę Morską i Kolonialną oraz Fundację Łodzi Podwodnej.

2 lutego 1939 roku okręt został oficjalnie włączony do Marynarki Wojennej. W składzie Dywizjonu Okrętów Podwodnych, „Orzeł” wziął udział w początkowym okresie obrony Wybrzeża. Internowany w stolicy Estonii, zdołał zbiec. Pozbawiony map, do 7 października kontynuował patrol na Bałtyku, po czym przez cieśninę Sund przepłynął do Wielkiej Brytanii.

Operując z Wysp Brytyjskich, 8 kwietnia 1940 roku podczas patrolu na Morzu Północnym, zatopił transportowiec „Rio de Janeiro”, przewożący wojska niemieckie w ramach operacji Weserübung – informacja przekazana przez „Orła” była jednym z pierwszych sygnałów świadczących o niemieckiej inwazji na Norwegię.

Z niewyjaśnionych do dziś przyczyn, ORP „Orzeł” zaginął wraz z całą załogą podczas patrolu na Morzu Północnym na przełomie maja i czerwca 1940 roku.

Drugim okrętem typu Orzeł był wodowany w 1938 roku ORP "Sęp".

Modele kartonowe
Wydawnictwo Nr Skala Wygląd
Mały Modelarz 1997/2-3 1:100
ORP Orzeł
Mały Modelarz 2008/7-8-9 1:100
ORP Orzeł
Haliński
Kartonowy Arsenał
1997/6 1:100
ORP Orzeł
Mały Modelarz 1958/4 1:200
ORP Orzeł
Haliński
Military Model
1996/4 1:200
ORP Orzeł
MOS 08 (2009/2) 1:200
JSC 18 1:400
ORP Orzeł